Tekstgrootte
De sociaal- emotionele ontwikkeling van een kind is van groot belang. Met deze ontwikkeling bedoelen we o.a. sociale vaardigheden, zelfstandigheid, zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen, verantwoordelijkheid, weerbaarheid en zelfrespect. School is een sociale leerplaats. Een goed pedagogisch kimaat op school is een voorwaarde om tot leren te komen.
Onze school biedt voor een veilige gestructureerde omgeving, zodat de leerling zijn/haar talenten kan ontwikkelen. Onze leerkrachten bieden de leerlingen voorspelbaarheid, houvast en dagen hen uit tot het maken van maken van keuzes en het durven dragen van verantwoordelijkheid. De leerkrachten vinden het belangrijk om te zorgen voor een goede klassensfeer, waarin elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt.
We bereiken dit onder andere door het voorleven van de christelijke woorden en normen, de Kwink-lessen en een positieve houding t.a.v. het kind en zijn/haar mogelijkheden.
CBS De Kievitsheuvel hecht belang het goed reken- en taalonderwijs (kernvakken: rekenen, spelling, taal, begrijpend lezen). We hanteren binnen deze kernvakken een wetenschappelijk bewezen effectieve didactiek: effectieve directe instructie (EDI). Dit betekent dat we bij aanvangvan de reken- en taallessen een duidelijke doel stellen. De leerkracht legt uit en geeft het goede voorbeeld door de strategie stapsgewijs voor te doen. Daarna wordt er samen geoefend en vervolgens gaat de leerling alleen aan het werk. Op basis van controle van begrip past de leerkracht de instructie aan op de instructiebehoefte van de groep/subgroep. Niet alle leerlingen hebben immers evenveel instructie nodig. Op het gebied van rekenen worden de leerlingen formatief getoetst: Door de afname van de formatieve toets krijgt de leerkracht helder zicht op de mate van beheersing van de toetsonderdelen. Hierop wordt de behoefte aan instructie of de leerstof afgestemd.
Op onze school is ook aandacht voor de geschiedenis, kennis over de aarde en de natuur. Wij geven deze vakken niet afzonderlijk, maar thematisch en geïntegreerd. Hier staat de didactiek van het ontdekkend leren centraal. Na het ontvangen van basisinformatie omtrent een thema van de leerkracht, formuleren leerlingen onderzoeksvragen en gaan zij op onderzoek uit om deze vragen te beantwoorden. Hier staat dus het verwerven van kennis, maar vooral het oefenen van vaardigheden centraal. Waar vind ik betrouwbare informatie en op welke wijze verwerk ik deze informatie? Wij onderzoeken dit jaar of wij lezen en taal gaan koppelen aan het thematisch werken.
De leerlingen worden gestimuleerd actief betrokken te zijn bij het leerproces. Zo werken we met wisbordjes, willkeurige beurten en de evaluatie van de leerdoelen. Bij dit leerproces wordt rekening gehouden met relevante verschillen tussen de kinderen. Immers ieder kind is uniek, heeft eigen mogelijkheden en beperkingen. We streven naar kwalitatief goed onderwijs voor alle kinderen. Wij stellen als school hoge tussen- en einddoelen, passend bij de mogelijkheden van de leerling. Wij streven ernaar om als school te presteren boven het landelijke gemiddelde.
De sociaal-emotionele ontwikkeling en de leervorderingen van de leerlingen worden systematisch bijgehouden. Op basis van deze informatie maken we plannen en stellen we plannen indien nodig bij. Voor leerlingen met extra onderwijsbehoefte (gedrag, leerachterstand of - voorsprong) zijn mogelijkheden voor extra ondersteuning aanwezig.